ايران ارمنیون: نسخه‌ئون ِفرق

محتوای حذف‌شده محتوای افزوده‌شده
بدون خلاصۀ ویرایش
۱۲۳ بند:
سالها پیش از اونکه [[شاه عباس بزرگ یا گت شاه عباس]]، ارمنیون ره به داخل فلات ایران کوچ هده، بازرگانون ارمنی از راه [[شیراز]] و [[بندرعباس]] با [[هندوستان]] داد و ستد داشتنه. ''هایگ عجیمیان''، محقق نام آشنای ارمنی، شش دهه پیش در گورستون ارمنیون شیراز در [[باباکوهی (کوه)]]، سنگ مزارهایی از ارمنیون پیدا هکرده که تاریخ ۱۵۵۰م داشتنه. اینتا امر نشون دنه که حداقل پنجاه سال پیش از گت مهاجرت ارمنیون بازرگانون ارمنی شیراز دله موستقر بینه و کلیسا و خانه‌هایی داشتنه.
 
درسالسال ۹۹۹ هجری قمری،قمری دله، به موجب پیمانپیمون منعقده میانمیون نمایندگاننمایندگون شاه عباس صفوی و سلطان [[مراد سوم]] خلیفه عثمانی، تبریز، باختر ایران و ارمنستان، [[شکی]]، [[شروان]]، [[گرجستان]] و [[قره باغآرتساخ(ناگورنو)]] تحتزیر سیطره دولت عثمانی درآمددربیمویه.
درسالسال ۱۰۱۳ دله هجری قمری شاه عباس بخش اعظمی از آذربایجان، ارمنستان و ناگورنو(قره باغ) راره از عثمانیانعثمانیون بازپس گرفتبیته ولی بمحض اطلاع از حرکت سردار عثمانی از شروان بسوی [[قارص]]، ساحل جنوبی رودخانهروخنه [[ارس]] عقب نشینی کردهکرده و دستور دادهدا ارمنیانیارمنیونی که در مسیر حرکت سپاهیان عثمانی دله اسکان داشتند،داشتنه، خانهشه خنه و کاشانهکاشونه خود راره رها و به ایناینتا منطقه کوچانده شوندبوون. طبق فرمانفرمون شاه عباس ارمنیانارمنیون جلفای [[نخجوان]] به [[اصفهان]] کوچانده و ابتدااول در شمس‌آباد اصفهان سکنیدله ساکن گزیدندبینه و به مرور زمانزمون جلفای اصفهان راره بنا نهادندهکردنه.
 
البته شایان ذکر است که مسئله کوچ ارمنیان به اصفهان امر ساده‌ای نبود. در حدود سیصد و پنجاه هزار تن از ارمنیان به زور شمشیر سربازان [[قزلباش]] خانه و مأوای خود را رها و بسوی کشور ایران به حرکت در آمدند. از آنجائیکه هیچ پل و گذرگاه مطمئنی روی رودخانه ارس نبود حدود سیصد هزار تن جان خود را از دست دادند و پنجاه هزار تن از ارمنیان که جان سالم بدر برده بودند به دستور شاه عباس به اصفهان کوچانیده شدند و حتی افرادی بودند که درشهرهای استانهای [[گیلان]] و [[مازندران]] و یا در شیراز اسکان یافتند