گنبد کاووس شهرستان: نسخه‌ئون ِفرق

محتوای حذف‌شده محتوای افزوده‌شده
صفحه‌ای جدید با 'left|140px|برج قابوس بن وشمگير '''شهرستان گنبد کاووس''' یکی از شهرستان...' ایجاد کرد
 
بدون خلاصۀ ویرایش
بند ۱:
[[پرونده:Gabos_tower.JPG|left|140px|برج قابوس بن وشمگير]]
'''شهرستان گنبد کاووس''' یکیاتا از شهرستانهایشهرستانای [[ایران]] استهسه که در [[استان گلستان]] دله قرار گرفته استداينه. شهر [[گنبد کاووس]] مرکز ایناینتا شهرستان استهسه و جمعیت آنجمعیتش در سال ۱۳۸۵، برابر با ۲۸۹٬۶۴۷ نفر بوده استبيه <ref name="آمار">[http://www.amar.org.ir/portal/faces/public/census85/census85.natayej/census85.informationfile/ پایگاه اینترنتی مرکز آمار ایران]</ref>.
اغلب ساکنان ایناینتا شهرستان رار ترکمن‌هاترکمنون تشکیل می دهنددننه. همچنینهمينتي مهاجرانی از مناطق دیگر جائون از جمله [[سیستان و بلوچستان]]، [[آذربایجان]]، [[شاهرود]]، [[سمنان]] و [[خراسان]] در ایناینتا شهرستان زندگی می کنندکننه.
== تقسیمات کشوری ==
 
بند ۱۸:
 
 
== نامنوم ==
گنبد یا گنبد کاووس یا گنبد قابوس که پیشترقبالاً جرجان یا گرگان خوانده می‌شدگتنه. گرگان(نامنوم سابققبلي گنبد کاووس) نامنوم شهر و شهرستان و نیز نامنوم سرزمینی باستانی در جنوب شرقی دریای خزرمازندران استهسه. در زبانزوون باستانی آنوِ رارِ گورگان و ورکان و در زبانزوون یونانی هیرکان یا هیرکانیا و در زبانزوون عربی جرجان می‌گفتندگتنه. (شهر و شهرستانی که امروزاَمروز گرگان خواندهوِ می‌شودرِ گننه تا سال ۱۳۱۶ شمسیخورشيدي موسوم به استرآباد بود،بيه، و کلهمه منطقه گرگان قدیم، در تقسیمات کشوری امروز، استان گلستان نامنوم داردداينه.)
== تاریخچه ==
کاوشهایکاوشای باستان‌شناسی پیشینه تمدن ایناینتا منطقه رار ۵ تا ۶ هزار سال اعلام کرده‌اندهكرده نه. با ایناینتا تمدن کهن، تاریخی پرفراز و نشیب، آثار و بقایای باستانی فراوانفراوون و با دانشمندانی نامدارنومدار و اقوامی مقتدر و نجیب، گرگان(کنبد کاووس) جایگاهی رفیع و سهمی ارزشمند در تاریخ و تمدن باشکوه ایران داردداينه. با ورودبيموئن اسلام و در سده‌هایسالاي آغازین آناونتا ایالت گرگان جایگاه ارزشمندی در شکوفایی فرهنگ و تمدن اسلامی داشتداشته. شهرهایشهرای جرجان و استراباد از ایناینتا ایالت مهد دانشمندانگت بزرگ آندانشمندان اونتا دوراندوره بودبيه. عنصرالمعالی کیکاوسکیکاووس (از آخرین امیران آل زیار و نگارنده کتاب گرانقدر قابوس‌نامه) و عبدالقاهر جرجانی (صاحب تألیفات گرانبها در صرف و نحو و معانی و بیان عربی) در تحول ادبیات فارسی و عربی نقش مهمی داشتندداشتنه. قابوسنامه را،ر، همچنین، مجموعه تمدن اسلام پیش از مغول نامنم نهاده‌اندهدانه.
 
در علم پزشکی نیز این منطقه سهم عمده‌ای در جهان اسلام داشته به‌گونه‌ای که دو تن از معروفترین پزشکان ایران و جهان، ابوسهل مسیحی و سیداسماعیل (حکیم) جرجانی صاحب دایره‌المعارف ذخیره خوارزمشاهی، از این سرزمین بوده‌اند. این سرزمین که طول تاریخ از ایالت‌های مهم ایران بود، در سال ۱۳۱۶ به سرزمین مازندران ملحق گردید. این اقدام در طول شش دهه موجب عقب‌ماندگی و رکود منطقه در تمامی ابعاد رشد و توسعه شد.{{مدرک}}
 
در علم پزشکی نیز ایناینتا منطقه سهم عمده‌ای در جهان اسلام داشته به‌گونه‌ایجوري که دودتا تن از معروفترین پزشکانپزشکون ایران و جهان، ابوسهل مسیحی و سیداسماعیل (حکیم) جرجانی صاحب دایره‌المعارف ذخیره خوارزمشاهی، از این سرزمین بوده‌اندبينه. ایناینتا سرزمین که طول تاریخ از ایالت‌های مهم ایران بود،بيه، در سال ۱۳۱۶ به سرزمین مازندران ملحق گردیدبيه. این اقدام در طول شش دهه موجب عقب‌ماندگی و رکود منطقه در تمامی ابعاد رشد و توسعه شد.{{مدرک}}
== منابع ==
{{پانویس}}
سطر ۳۱ ⟵ ۳۰:
{{استان گلستان}}
 
{{ويكيپديا ي فارسي}}
 
[[رده:شهرستان‌های استان گلستان|گنبد کاووس]]