زگیل تناسلی: نسخه‌ئون ِفرق

محتوای حذف‌شده محتوای افزوده‌شده
بدون خلاصۀ ویرایش
بند ۱:
 
{{جعبه بیماری | Name = زگیل تناسلی|تناسلی زگیل(گنیماک)|
Image = SOA-Condylomata-acuminata-around-anus.jpg|
سطر ۲۵ ⟵ ۲۶:
اینتا ویروس در اثر تماس نزدیک با پوست یا مخات فرد آلوده به فردسالم مونتقل بونه و به راحتی از فردی به فرد دیگر سرایت کنه به توری که بعد از جنسی تماس با فرد آلوده اینتا ویروس انتقال پیدا کننه.
وچونی که وشون مار به اینتا ویروس آلوده باشن مومکن هسه حین زایمون ، اون ره از شه مار بیرن. پزشکون بهتر هسه که در روبرو بیئن با اینتا بیماری در وچون ، احتمال [[وچه آزاری|کودک‌آزاری]] ره نیز مد نظرداشته باشن.
 
==== آیا همه انواع زگیل تناسلی سرطانزا هستند؟ ====
تاکنون بیش از ۱۰۰ گونه از ویروس HPV شناسایی شده که حدود ۶۰ نوع آن، پوستی (Cutaneous) بوده و عامل ایجاد زگیل معمولی (Common Warts) روی پوست نواحی مختلف بدن به ویژه انگشتان دست و پا، صورت، تنه و… (هرجا به جز پوست ناحیه تناسلی) است. حدود ۴۰ گونه دیگر ویروس HPV از نوع پوستی-مخاطی (Muco-cutaneous) هستند و تنها نواحی تناسلی و دهانی ( آلت تناسلی، واژن، گردن رحم، مقعد، مجرای ادرار، کشاله ران، حفره دهان و حنجره ) را درگیر می‌کنند.
 
همواره رابطه نزدیکی بین بعضی از گونه‌های [https://sizemclinic.com/all-about-genital-warts/ ویروس HPV] و بیماری سرطان وجود داشته است. اما باید در نظر داشت که [https://sizemclinic.com/are-all-hpv-types-carcinogenic/ ویروس اچ پی وی] به طور کلی از نظر ریسک سرطان زایی به گونه‌های پرخطر (High Risk) و کم خطر (Low Risk) تقسیم می شود. شاید تصور کنید که همه ۴۰ گونه از ویروس HPV که عامل زگیل تناسلی هستند، در گروه پرخطر جای می‌گیرند. اما این‌طور نیست. همه این گونه‌ها که به واسطه تماس و رابطه جنسی منتقل می‌شوند، پرخطر نیستند. از جمله انواع پرخطر این ویروس می‌توان به دو گونه HPV 16 و HPV 18 اشاره کرد که عامل بیش از ۷۰ درصد از سرطان‌های دهانه رحم هستند. گونه‌های پرخطر ۳۱، ۳۳، ۴۵، ۵۲، ۵۸ و چند نوع دیگر و گونه‌های کم‌خطر ویروس HPV مانند HPV 6 و HPV 11، عامل بروز بیش از ۹۰ درصد از زگیل‌های تناسلی هستند که به ندرت به سرطان تبدیل می‌شوند.
 
اچ پی وی مانند بسیاری از عوامل بیماری‌زای دیگر، بسیار موذی و در مواردی بسیار مهاجم است. این ویروس می‌تواند مدت‌های طولانی (حتی چندین سال پس از ورود به بدن)، به حالت نهفته (latent) باقی بماند و لابلای سلول‌های اپیتلیوم پوست مخفی شود. در این حالت ویروس اچ پی وی (HPV) برای زمان زیادی بدون ایجاد علائم در بدن باقی می‌ماند و در فرصت مناسب، مثلاً همراه با نقص سیستم ایمنی بدن، تکثیر شده و ضایعات [https://sizemclinic.com/what-is-genital-wart-disease/ زگیل تناسلی] را در نقاط مختلف بدن ایجاد خواهد کرد.
 
== نگارخنه ==
سطر ۵۰ ⟵ ۴۴:
[[رج:آمیزشی بیماری]]
[[رده:ویروسی بیماری‌]]
[[fa:زگیل تناسلی]]
[[en:Genital wart]]