سلام: نسخه‌ئون ِفرق

محتوای حذف‌شده محتوای افزوده‌شده
Chyah (گپ | کایری‌ئون)
صفحه‌ای تازه حاوی «بی‌قاب|چپ '''سلام''' کلمه‌ای برای عمل ارتباطی است که در آن...» ایجاد کرد
 
Chyah (گپ | کایری‌ئون)
جزبدون خلاصۀ ویرایش
بند ۱:
[[پرونده:Salam nastaliq.svg|بی‌قاب|چپ]]
'''سلام''' کلمه‌ای برای عملکنش ارتباطی است که در آن انسان (و همچنین برخی حیوانات) برای شناساندنِ حضور خود به یکدیگر، برای جلبِ توجّه، برای نشان دادن صلح جوییصلح‌جویی و شروع گفتگوهای رسمی یا صمیمی می‌گویند.
کلمه‌ی سلام کوتاه شده‌ی واژه عربی ''السَّلامُ عَلیکُم''، به‌معنای:صلح برای شما باشد، پاسخش معمولاً: وعلیکم السّلام است. نخستین واژه است که برای آغاز گفتگو گفته می‌شود. ممکن است برای احترام بیشتر با کمی خم شدن بدن، کلاه از سر برداشتن، دست دراز کردن یا دست بر سینه گذاشتن همراه باشد. <br />
در [[ایسلام]] و کشورهای پیروی فرهنگ اسلامی، سلام کردن فرهنگ ویژه دارد؛ «چون به شما سلام کردند، شما به بهتر از آن سلام بگویید، یا همان را برگردانید که خدا همواره به هر چیزی حسابرس است. [[قرآن]] نساء: ۸۶» «کوچک به بزرگ سلام کند و یک نفر به دو نفر و شمار کمتر به شمار بیشتر و سواره به پیاده و رهگذر به ایستاده و ایستاده به نشسته. [[محمد]]»، «چون تو را سلامی گویند سلامی گوی از آن به، و چون به تو احسانی کنند، افزونتر از آن پاداش ده، و فضیلت او راست که نخست به کار برخاست.[[علی بن ابی‌طالب]]» و «نخست سلام، سپس کلام.[[جعفر صادق]]»